Echilibrul unei fotografii sau compozitia in cadru

Elemente plastice de perceptie a unei fotografii:

- plinul, constituit din ansamblu de forme din fotografie;
- golul, spatiul inconjurator plinului;
- relatii plastice din fotografie:
- gol – plin;
- sus – jos;
- stanga – dreapta.

Incadrarea fotografica poate fi:

- normala;
- cu intentionalitate, sau scop.
Orice fotografie are un punct de echilibru in jurul caruia graviteaza atentia privitorului.
De multe ori punctul de echilibru fizic nu corespunde cu cel vizual.
Un artist fotograf are mereu de luat o decizie: cum sa foloseaca elementele compozitionale, aflate in dezechilibru intr-o compozitie fotografica in care ele sa se echilibreze reciproc.

Compozitia fotografica echilibrata

Intr-o compositie armonioasa, elementele compozitionale sunt in echilibru si sunt asezate in cadru astfel incat sa rezulte un tot unitar, o fotografie care sa nu aiba nevoie de nici o alta interventie.

Compozitia fotografica dezechilibrata

Elementele compozitionale tind sa-si schimbe locul, fotografiile capatand aspectul de intamplare, accident, nejustificat, tranzitoriu. Ambiguitatea mesajului poate si suparatoare si greu de inteles.

Cum realizam echilibrul in fotografie?

A. Simetria este o solutie. Desigur, nu este obligatotie simetria ascunsa in elemtele compozitionale, care poate insemna repaus si/sau constrangere. Mai inspirata poate fi o simetrie care sa propuna libertate, miscare, joc, viata.
B. Solutii de asimetrie creatoare.
In asimetrie, echilibru imaginii depinde de:
1.Pondere (greutate si importanta)
- amplasarea subiectului
- marimea lui
- culoarea
- forma
2.Plasarea subiectului fotografic.
Amplasarea subiectului in centrul fotografiei ofera senzatia de greutate, de static. Avem mereu nevoie apoi de elemente compozitionale care sa contrabalanseze aceasta greutate.