Un Fotojurnalist de Strada ca model de urmat

Fotograful Henri Cartier Bresson

Sunt unul din miile de fotografi care l-am ales pe Henri Cartier Bresson ca model.

Este considerat *Parintele Fotojurnalismului Modern de Strada*. De fapt a fost un om fascinat de tot ce se intampla in jurul lui, povestind prin fotografii lumea in care a trait.

Fotograf francez, nascut la 22 August 1908 a trait 95 de ani pana la 3 August 2004.

In tinerete a fost atras de pictura suprarealista.

La 24 de ani (1932) a descoperit aparatul de fotografiat Leica, iar de atunci viata i s-a schimbat.

Fotografia de strada si oamenii din jur il fascinau enorm.

Dupa numai un an a avut prima expozitie de fotografie la Julien Levy Gallery in New York. Mai tarziu a facut un film cu Jean Renoir.

In 1940 a fost luat prizonier. A evadat in 1943 si a inceput clandestin sa participe la eliberarea altor prizonieri.

In 1945 alaturi de alti fotografi profesionsiti ai vremii a ilustrat Ziua Eliberaraii de Razboi din Paris, iar mai tarziu a filmat documentariul La Retour (The Return).

Alaturi de alti fotografi si buni fotoreporteri a infiintat in 1947 Agentia de Fotografie Magnum.

Dupa cativa ani de calatorii si fotografii facute in tarile din est, in 1952 a publicat albumul de fotografie *The Decisive Moment*.

Mai tarziu multe asociatii de fotografi profesionisti au lansat categorii de concurs cu acest titlu (Exemplu: ISPWP).

Tanarul Fotograf Henri Cartier Bresson si aparatul foto Leica.
Tanarul Fotograf Henri Cartier Bresson si aparatul foto Leica.
Henri Cartier Bresson in doua ipostaze diferite ca fotograf.
Henri Cartier Bresson in doua ipostaze diferite.
Fotograful H.C. Bresson in diferite ipostaze cu aparatul foto Leica pregatit.
Fotograful H.C. Bresson in diferite ipostaze cu aparatul foto Leica pregatit.
O fotografie superba in lumina laterala de la fereastra cu Bresson si al lui Leica.
O fotografie superba in lumina laterala de la fereastra cu Bresson si al lui Leica.

Rar am mai vazut un portret foto atat de expresiv!

Fotografia este facuta de Martine Frank.

Ce atitudine relaxata are Bresson, dar totusi pregatit sa intoarca oricand aparatul foto si sa faca declanseze.

Ce frumoasa relatie in adancime: Bresson in zona de sharp, iar fundalul avand o perfecta stare de neclaritate. Unsharp destul pentru a detasa subiectul fotografic, dar destul de clar pentru a citi ambianta camerei.

Ce frumoase tonuri de gri are fotografia! Greu de egalat de fotografia digitala pelicula fotografica impresionata prin obiectivul unui aparat foto Leica si developata in solutii de calitate, apoi marita pe o hartie foto.

Privirea Fotografului Bresson este hipnotica: te indepartezi de ochiul ce priveste prin ochelarii eleganti, iar dupa ce colinzi fotografia investigand interiorul camerei biblioteca revii negresit la pupila curioasa.

Este fotografia mea favorita. Simt ca il reprezinta cel mai bine pe fotojurnalistul Henri Cartier Bresson, care nu se despartea de aparatul foto nici la cafea, nici daca mergea la baie. Era pregatit si atunci sa faca o fotografie, daca ar fi vazut ceva interesant pe geamul de la baie.

Una dintre cele mai celebre fotografii ale lui Henri Cartier Bresson este din 1932. Silueta unui om si umbra lui reflectata in balta de apa.

Fotografia este facuta in spatele Garii Saint Lazare din Paris.

Om si umbra in spatele garii Saint-Lazare, Paris 1932 Henri Cartier Bresson
Om si umbra in spatele garii Saint-Lazare, Fotografie Paris 1932 de Henri Cartier Bresson.

Este uimitor cum a putut surpinde momentul decisiv in aceasta exceptionala fotografie!

In 1932 nu erau aparate foto cu autofocus sau expunere automata:

– Toate setarile erau facute manual de fotograf: sharp, timp de expunere, diafragma de lucru.

Sensibilitatea foto era una singura: cea a peliculei de 35 mm format Leica incarcata in aparat!

Vazand tot mai multe fotografii semnate Henri Cartier Bresson si citind tot mai mult despre fotograful si omul Bresson, admiratia mea creste pe zi ce trece tot mai mult!

Fotografii cu oameni care sar peste balti se faceau de cativa ani si de alti fotografi ai anilor 1930.

Jumping the puddle in Berlin Zoo Station 1925 - Fotografie de Friedrich Seidenstücker.
Jumping the puddle in Berlin Zoo Station 1925 – Fotografie de Friedrich Seidenstücker.

Fotograful german Friedrich Seidenstücker capatase o pasiune si o maniera in a fotografia oameni sarind peste balti.

Dar sa revin la Fotograful Henri Cartier Bresson.

Una dintre fotografiile celebre si care mie imi place in mod special, este portretul baiatului care duce doua sticle de vin in bratele sale!

Fotoreportaj de strada Bresson: baiatul cu doua sticle de vin.
Fotoreportaj de strada Bresson: baiatul cu doua sticle de vin.

*Rue Mouffetard* Ce instantaneu foto expresiv!

Ce bine a surprins intr-o fotografie cum merge baiatul tantos si mandru de isprava pe care o face: acum este clar ca este un baiat mare, se vede ca se mandreste ca i s-a incredintat o misiune importanta!

Fotografie din Palermo Italia 1971 - Copii jucandu-se cu cercul.
Fotografie din Palermo Italia 1971 – Copii jucandu-se cu cercul.

Este mai mult decat o fotografie de strada.

Compozitia fotografiei este exceptionala: un snapshot metafora ce cuprinde joaca de copii in inocenta lor, in paralel cu dricul care duce un om pe ultimul drum.

Ce Fotografie!

Bresson avea o mare pasiune pentru fotografiile cu biciclete chiar si cand erau rezemate cuminti langa un afis. Paris 1973.
Bresson avea o mare pasiune pentru fotografiile cu biciclete chiar si cand erau rezemate cuminti langa un afis. Paris 1973.
Compozitie si dinamica intr-o fotografie cu scari si o bicicleta in Hyères, Franta 1932.
Compozitie si dinamica intr-o fotografie cu scari si o bicicleta in Hyères, Franta 1932.

Fotografiilor cu biciclete li se alatura fotografiile cu scari interioare sau exterioare, cu oameni asezati la pozat sau cu oamenii surprinsi si firesti in ceea ce fac.

Compozitie foto in spirala cu copii. Una din fotografiile controlate de Bresson.
Compozitie foto in spirala cu copii. Una din fotografiile controlate de Bresson.
photo-henri-cartier-bresson-aquila-degli-abruzi-1952 (1)
Italia Abruzi 1952

Eu prefer fotografiile cu oamenii surprinsi. Au un firesc si o veridicitate fotografica si cinematografica iesita din comun.

In 1975 Fotograful Henri Cartier Bresson a venit pentru prima data in Romania.

Este interesant si fascinant sa privesti Romania prin ochii parintelui fotojurnalismului modern de strada:

*Bucharest. The Dromul Taberi quarter* adica o fotografie din 1975 in Drumul Taberei Bucuresti.
*Bucharest. The Dromul Taberi quarter* adica o fotografie din 1975 in Drumul Taberei Bucuresti.
O fotografie cu doi tineri amuzati de primele parcometre din Bucuresti.
O fotografie cu doi tineri amuzati de primele parcometre din Bucuresti.
Peisaj Alb Negru din Bucovina vazuta de Bresson prin obiectivul foto al aparatului foto Leica.
Peisaj Alb Negru din Bucovina vazuta de Bresson prin obiectivul foto al aparatului foto Leica.
Fotografie in cimitirul satului Dragos Voda din Bucovina.
Fotografie in cimitirul satului Dragos Voda din Bucovina.
Fotograful Henri Cartier Bresson pe o strada in Oltenia.
Fotograful Henri Cartier Bresson pe o strada in Oltenia.
Bresson fotografiat de Martine Franck.
Bresson fotografiat de Martine Franck.

In timpul calatoriei in Romania, Bresson a facut una dintre cele mai frumoase si emotionante fotografii!

Fotografie In Tren Romania 1975
Fotografie In Tren Romania 1975.

Alaturi de alti fotografi si bloggeri incerc sa aflu identitatea celor doi tineri din fotografie:

 – Cine erau tinerii dormind din trenul lui Bresson?

 

 

Share